Reisvoorbereiding

Voor een reis per zeilboot, en zeker een langere reis, zullen een aantal zaken geregeld moeten worden.

Wat wij hebben gedaan lees je hier:
  1. Zoek een geschikt schip en ga ermee proefvaren
  2. Denk na over alle zaken die je hier in Nederland binden, zoals huis, werk, familie en vrienden
  3. Denk na over de route
  4. Koop boeken en praat veel met anderen over je plan
  5. Let op medische aspecten
  6. Maak je boot geschikt voor je reis
  7. Hoe ga je communiceren?

1. Zoek een geschikt schip en ga ermee proefvaren

Het schip:
De vraag is, wanneer je plannen hebt om een langere reis per zeilboot te gaat maken, waar je op moet letten bij de aankoop en selectie van “het schip”. Voor ons was dat erg moeilijk. Wij hadden een voorkeur voor een schip met een snelle lijn, een Beneteau First of iets vergelijkbaars vonden wij erg mooi. Echter, welke afweging maak je tussen snelheid en comfort. Omdat wij steeds van plan waren met een kind te gaan varen, hebben wij toch de factor comfort boven de factor snelheid gezet.
De keuze van het materiaal waarvan het schip is gemaakt, is natuurlijk ook erg persoonlijk. Nadat wij veel (Te koop liggende) schepen gezien hadden stond voor ons het besluit vast: Geen Staal. Aluminium was een optie, maar de geschikte aluminium schepen waren meestal te duur. Bleef dus polyester over. Maar welk type, merk etc etc. Uiteindelijk hebben we na veel wikken en wegen besloten onze Amel Maramu aan te schaffen en we zijn nog steeds erg blij met de beslissing die we destijds hebben genomen. Het schip zeilt weliswaar niet zo bijzonder hoog aan de wind, maar de vaareigenschappen zijn verder goed te noemen en voor ons doel erg geschikt. Het schip is namelijk speciaal gebouwd voor wereldreizen! (In het bijzonder de voorzieningen die zijn aangebracht voor het zelen in de passaat winden) Het leven aan boord op dit schip is erg aangenaam en comfortabel. Vele mensen die in een Amel varen “zweren”er dan ook bij. Zo hebben wij de boot gekocht van de eerste eigenaar die er twintig jaar mee gevaren heeft. Was de voormalige eigenaar niet ziek geworden zou hij het schip ook nooit verkocht hebben.

Wat voor ons ook belangrijk was is de mogelijkheid om uit de zon te kunnen zitten. Vooral Arjen heeft een vrij lichte huid en moet altijd erg goed oppassen met de zon. Op de Bouskoura zit een vaste buiskap zodat er meestal wel een plekje in de schaduw is te vinden. Aan de buiskap kan ook een zonnetent vastgemaakt worden zodat de hele kuip schaduw heeft. Het dak van de vaste buiskap is gemaakt van “buiskappen”doek met ruitjes, zodat we naar de zeilen kunnen kijken als we sturen. Ook deze ruitjes zijn weer af te dekken.

Vanuit de kuip naar de kajuit hoef je slechts drie treetjes naar beneden. Dit is een groot voordeel. Je verplaatst je snel van binnen naar buiten, het risico om van de trap af te vallen is klein en de trap neemt weinig kostbare ruimte in. Onder de traptreden zijn laatjes/kastjes gemaakt waar heel handig het gereedschap opgeborgen kan worden. Dat is ideaal omdat dit bij handbereik is en je niet eerst alle kasten open moet maken om de sleutels, tangen en schroevendraaiers bij elkaar te zoeken.


2. Denk na over alle zaken die je hier in Nederland binden

Alles wat je in Nederland vasthoudt…. Er zijn altijd veel excuses om niet uit Nederland weg te gaan en je reis niet te starten. Als voorbeeld noemen we:
  • Je huis; je eigen huis, op een mooie plek, vinden we straks wel weer zo’n mooi stekkie?
  • Je baan; je bent op het (vermoedelijke) hoogtepunt van je carrière beland en besluit dan weg te gaan? Je baan moet opgezegd worden en hoe zit het over een tijdje met de economie. Is het nog zo eenvoudig om na de reis weer terug te komen in je huidige vakgebied en wellicht bij je huidige werkgever
  • Je gezin: wil je gaan varen met kinderen en zo ja, hoe doe je dat als ze heel klein zijn, of al op de leeftijd zijn dat ze naar school gaan?
  • Je vrienden: hoe zal het gaan zonder je vrienden die je anders regelmatig ziet?
  • Je familie: hoe gaat het met je ouders, gaan er zussen of broers trouwen, wordt er in de familie een neefje of nichtje geboren
Etc.etc.

Je ziet, redenen genoeg om te besluiten niet op reis te gaan.

Maar als je ondanks dat besluit om wel te gaan dan zal je veel moeten regelen om het allemaal achter je te laten.
Investeer in je vrienden en familie nu het nog kan.
Verkoop je huis alvast (zeker in deze tijd kan het best eens wat langer duren) en huur desnoods een tijdje iets.
Neem een sabbatical leave of zeg je baan op en probeer afspraken te maken over eventuele terugkomst.
Zorg ervoor dat je een lijstje hebt met abonnementen en schrijf alvast briefjes om deze te beëindigen of een adreswijziging door te geven.
Zorg voor een actueel adressen bestand van je familie en vrienden en voeg daar e-mail adressen aan toe.
Denk aan afspraken over geldzaken. Machtig een familielid of een vriend voor het doen van betalingen en de belastingaangiften.
Zorg voor een postadres.
Wanneer je een website wilt bouwen vraag dan aan vrienden om dit voor je te doen en deze ook te onderhouden wanneer je op pad bent.
Let op medische aspecten, zoals bijvoorbeeld inentingen. Begin daar vroeg mee.


3. Denk na over de route

Waar wil je heen?
Ten eerste wordt de route bepaald door de stand van de aarde ten opzichte van de zon in het heelal. Hiermee bedoel ik dat er zomer en winter is. De seizoenen beïnvloeden de golfstroom de wind en de temperatuur (ook van de zee).

Tegen de wind invaren op de oceaan is eigenlijk geen goede optie. Halve of voor de wind varen is veel langer vol te houden. Tijdens je reis ben je dan ook afhankelijk van de passaatwinden. Zo is het raadzaam begin december over te steken naar de Carieb omdat dan de passaat op gang komt. Eerder en later kan eigenlijk wel maar statistisch worden zaken zoals golfstroom wind en golfhoogten al ongeveer 200 jaar bijgehouden en kom je op aardige gemiddelden die allemaal keurig zijn bijgeho0uden en waar je gebruik kan maken voor je routering. Er is zelf leuke software die het allemaal voor je berekend via welk waypoints (een vooraf bepaalde plek uitgedrukt in lengte en breedte graden) je het beste kunt varen.

Ga je voor een rondje Carieb?
Als je alleen voor een rondje Carieb gaat ben je tijden bezig met de voorbereiding. Je bent jaren van te voren bezig om eenmaal weg te kunnen. Ben je eenmaal weg dan kom je in de Carieb aan maar voor je gevoel ga je dan ook direct weer terug. Goed is het misschien te overwegen om daar niet een jaartje rond te zeilen (tijdens het Hurricane seizoen buiten de hurricane regio blijven)

Eenmaal in de Carieb heb je dan ook de volgende opties:
  1. Er een tijdje blijven
  2. “Direct” doorzeilen naar Bermuda om het rondje af te maken
  3. “Direct” doorzeilen naar Bermuda om door te steken naar de Middellandse zee via de Azoren
  4. Doorvaren via Panama (je bent dan minimaal drie jaar onderweg)
  5. Een combinatie van bovenstaande opties

4. Koop boeken en praat veel met anderen over je plan

Niets is misschien zo leuk als het bezig zijn met “het weg gaan”. Om in reisfolder taal te spreken: de reis en de voorpret begint met het uitzoeken van de bestemming.

Misschien is dit uiteindelijk ook wel leuker dan de reis zelf. Tenslotte gaan er dingen tegenvallen.
Alles op een boot gaat uiteindelijk een keer kapot. Iedere dag is er ook wel iets stuk. Het is misschien wel veel te warm. Het regent misschien wel dagen achter elkaar. Je kunt door storm overvallen worden. De bureaucratie (in en uitklaren) kan je veel tijd en energie kosten.
Dit heb je niet als een leuk boek leest over mensen die een wereld reis maken. Armchair Adventure zouden de Engelstaligen zeggen.
Aan de andere kant kan je dit ook voorbereiden op de negatieve zaken die ik hier boven noemde. Tenslotte is het “er rekening mee houden” van negatieve dingen een van de zaken die het op reis gaan alleen maar spannender maken.
Boeken kunnen je goed informeren over van wat je te wachten staat. Boeken kunnen je ideeën geven over hoe jij zaken zou aanpakken of welke streken jij zou willen bezoeken.

Ook heel leuk is het speken van mensen die al weg zijn geweest. Je krijgt dan een goed inzicht van hoe het nu is omdat je zelf vragen kunt stellen. Ook is het leuke van het ontmoeten van mensen dat je op andere gedachten wordt gebracht. Mensen zijn al ergens geweest en hebben misschien ook goede raad.


5. Let op medische aspecten

In andere landen kun je ook ziek worden. Bovendien heersen er andere ziektes of kun je ander zaken oplopen die niet goed voor je gezondheid zijn.
In Nederland kun je contact opnemen men o.a. de GGD. De GGD heeft informatie in welk land je welk gezondheidsrisico loopt. Het is dan ook raadzaam hier tijdig contact mee op te nemen en tijdig met inentingen te beginnen.

Zo zijn wij buiten de inentingen die je via het rijksvaccinatieprogramma krijgt ingeënt tegen:
Gele koorts
Hepatitis A en B
Difterie Tetanus en Polio
Tyfus
TBC
Rabiës

Verder is natuurlijk het volgen van een EHBO cursus altijd een goede investering.


6. Maak je boot geschikt voor je reis

Veiligheid: op zee varen is wat anders dan met je zeilboot op de Kaag op een mooie zomerse dag met warm water waarin je nog naar de kant kunt zwemmen:

Zonder alles genoemd te willen hebben zou je op veiligheids gebied kunnen denken aan:
Zorg voor looplijnen
Zwemvesten
Harnassen
Reddings boeien
Een Joon om de plaats van de drenkeling te markeren en weer op te kunnen sporen.
Een reddingsvlot
Een Epirb
Een zender (SSB en of marifoon)
Een grab bag met zaken die je mee wil nemen in je vlot (draagbare marifoon, gps, water, mes, water, zonnebrand, noodrantsoenen, medicijnen, etc)
Goede en stevige zeereling
Vuurpijlen
Een plek om weer aan boord te kunnen klauteren (zwem)trap
Slaapplaatsen die voorkomen dat je uit je kooi (bed) wordt geslingerd
Overal in de boot moet je je kunnen vastpakken als je valt moet je niet ver kunnen vallen.
Zorg dat er geen grote open ruimtes binnen een boot zijn
Voldoende ogen waaraan je je kunt vasthaken bij het lopen over of zitten op de boot

Niet alleen een drinkwater systeem dat op stroom werkt maar ook met hand of voetpompjes. Zorg voor extra water (als de hoofdtank niet meer werkt) Zorg voor goede bilgepompen. (ook handmatig)

Handig is verder:
Een ankerlier
Een installatie om goed met de passaatwind te kunnen zeilen
Een extra voorstag om een stormzeil snel te kunnen zetten (Voor degenen die een rolfokinstallatie hebben
GPS
Iridiumtelefoon of ander satelliet communicatie systeem
Radar

Op stroomgebied:
Een windgenerator
Een schroefasdynamo
Zonnepanelen(3)
Een gescheiden (laad)systeem voor het starten van de motor en andere gebruikersgroepen. De Bouskoura heeft een dynamo voor de 2 start accu’s en een dynamo voor de 4 “licht”accu’s (ieder 105 ampère per stuk dus totaal 600 ampère)


7. Hoe ga je communiceren?

Zelf willen wij het op de volgende manier oplossen:

2X GSM (simlockvrij) om ter plaatse goedkoper te kunnen bellen en om te sms-en.
Internetcafe’s om te e-mailen en om bankzaken te regelen.
Iridiumtelefoon om te mailen (alleen platte tekst) en om bankzaken per internet te regelen.
Marifoon voor contact met havens en medezeilers in de buurt.
SSB/korte golf om weerkaarten op te vragen en om over langere afstand met mede korte golf bezitters te communiceren.